Dit maakt autonomie belangrijk voor veel werkenden

Wat is jouw ambitie in je professionele carrière? Droom je bijvoorbeeld van een leidinggevende functie binnen een organisatie? Of wil je dermate veel ervaring opdoen in je werk, dat je manager niet langer met je mee hoeft te kijken bij de besluiten die je neemt? Dergelijke ambities hebben te maken met het streven naar meer autonomie op de werkvloer. Wat is autonomie? Waarom vinden veel werkenden dit belangrijk naarmate ze meer ervaren zijn? Hoe zorg je dat je als werknemer steeds meer autonomie krijgt van je werkgever? In dit artikel lees je er alles over.  

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Definitie van autonomie op de werkvloer

Autonomie omvat de vrijheid die je als medewerker wilt hebben om zelfstandig en op je eigen manier werk uit te kunnen voeren. Je wilt een manier gebruiken die past bij jouw behoeftes en daarmee een grote impact heeft op je werkgeluk. Het is vaak niet prettig om sterk gestuurd te worden in de wijze waarop je bepaalde taken uit moet voeren. In het bijzonder, wanneer je hier al veel ervaring in hebt. Wist je dat veel experts stellen dat autonomie tot de belangrijkste basisbehoeften van een medewerker hoort? Naast autonomie zijn dat ook verbinding en competentie. Onder competentie verstaat men in dit geval het benutten van de eigen vaardigheden. Het invullen van deze basisbehoeften maakt dat men meer plezier ervaart op de werkvloer, gemotiveerd aan een volgende werkdag begint en de energie behoudt om te kunnen blijven presteren.

Stippel je carrièrepad uit voor meer autonomie

Een van de manieren om zelf beslissingen te nemen, is het uitstippelen van je professionele carrière. Welke stappen wil je de komende jaren op professioneel vlak zetten? Wil je meer kennis opbouwen over het werkveld waarbinnen je momenteel actief bent? Kies je voor het maken van promotie en wil je bijvoorbeeld je vaardigheden op het gebied van leidinggeven verbeteren? Enzovoorts. Op basis van het uitgestippelde pad kun je op zoek gaan naar concrete opleidingen die hierbij passen. Veel werkgevers bieden een ontwikkelingsbudget aan om dergelijke cursussen en trainingen te kunnen bekostigen. Door te delen welke ambities je hebt, neem je zelf het heft in handen en profiteer je van meer autonomie op de werkvloer.

Neem initiatief in de taken die je uitvoert

Durf ook in de uitvoering van je taken het initiatief te nemen. Wanneer je een bepaalde functie drie tot vijf jaar hebt uitgevoerd, heb je voldoende kennis en ervaring opgebouwd om nieuwe kansen te kunnen zien. Het werk kan steeds meer een routine worden. In plaats van deze kansen met anderen te delen, kun je ze zelf proberen waar te maken. Door het initiatief te nemen op professioneel vlak zal je manager steeds meer vertrouwen in je krijgen. Op deze manier profiteer je na verloop van tijd van meer zelfstandigheid in de uitvoering van je werk.

Autonomie in de secundaire arbeidsvoorwaarden

Kijk ook eens in welke mate je werkgever momenteel autonomie biedt aan haar werknemers, bijvoorbeeld aan de hand van de secundaire arbeidsvoorwaarden. In welke mate heb je als werknemer de mogelijkheid om zelf te bepalen vanaf welke locatie je werkt? Kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om vanuit een café of vakantieadres aan de slag te gaan? Kijk ook naar de deadlines die voor je gelden. Heb je de mogelijkheid om deze zelf te bepalen, of worden ze voor je bepaald? Liggen de deadlines ver weg, of juist dichtbij? In het eerste geval heb je mogelijk de autonomie om zelf een pad te kiezen om tot de afronding van werkzaamheden te komen. Twijfel je over de mate van autonomie? Ga het gesprek eens aan met je manager.

Terug naar Geld & carriere